Mindfulness

Mindfulness wordt in het westen steeds bekender, voornamelijk om zijn goede resultaten voor wat betreft stressreductie. Mindfulness is niets nieuws, alleen de naam is nieuw. Mindfulness is eigenlijk hetzelfde als meditatie (gewaar zijn van alles wat zich aandient in het bewustzijn), maar dan in een westers jasje gestoken.
De Mindfulness-methode (Mindfulness Based Stress Reduction = op Mindfulness gebaseerde stressreductie) werd in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse bioloog (tevens yoga- en meditatieleraar), werkzaam in een academisch ziekenhuis. Hij wilde iets doen voor patiënten die uitbehandeld waren en die maar moesten leren leven met hun ziekte en pijn. De resultaten waren vanaf het begin positief: de fysieke klachten van patiënten namen af en ze voelden zich een stuk beter. Mindfulness werd standaard ingevoerd in het ziekenhuis. In Nederland wordt het ook steeds meer aangeboden.

De basis van Mindfulness ligt in het Boeddhisme. We leren tijdens het oefenen in aandacht vooral mild te zijn naar onszelf (mededogen uit het Boeddhisme). Het draait dan ook om het herkennen van de automatische piloot: in gedachten en reacties in gedrag daarop. Een gebeurtenis kan je stress geven naar gelang je interpretatie van die gebeurtenis en je reactie daar weer op. Bewustwording geeft je de mogelijkheid de automatische piloot te doorbreken.

Boeddha leerde dat we meditatief gewaarzijn kunnen aankweken in alle 4 de posities of “houdingen” die zijn bedoeld om alle activiteiten van het leven te vertegenwoordigen: zitten, staan, lopen en liggen.

Zo leer je met lichaam en geest het leven waar te nemen zoals het zich aandient, zonder oordeel, zonder commentaar, zonder vergelijkingen. Door met mededogen met jezelf om te gaan, te leren zijn met wat is, komt er rust en ontspanning in alles wat je doet.

Yogaflow integreert Mindfulness in alle lessen, maar vooral in onderstaande yogales:
– Restorative Yoga

 

Mindfulness Meditatie Morgen

Deze les bestaat uit verschillende Mindfulness meditaties, o.a. zit-, lig- en loopmeditaties. Geschikt als kennismaking met Mindfulness of om je opgedane meditatie vaardigheden bij te houden en te verdiepen. Je leert bewust waarnemen van ‘wat is’ , zonder er direct een etiket op te plakken van ‘goed/slecht’ en het meteen te willen veranderen. Deze lessen kunnen ook als opstap naar de jaarlijkse Mindfulness Training gevolgd worden.
Data: momenteel staan er nog geen nieuwe ochtenden gepland.

Mindfulness Training van 8 lessen

Mindfulness betekent bewuste, milde aandacht schenken aan dat wat zich op dit moment afspeelt aan handelingen, gedachten, gevoelens en lichaamsgewaarwordingen. Dit trainen we m.b.v.  begeleide aandachtsoefeningen, waarbij de ademhaling een belangrijk hulpmiddel is als anker voor het NU.
We doen ook loopmeditatie en eenvoudige Yoga- en ontspanningsoefeningen. We oefenen het oordeelloos waarnemen door met vriendelijke, open aandacht te kijken naar wat er gebeurt tijdens de meditaties en het uitvoeren van de zachte rek- en strek oefeningen.
Je leert meer bewust te zijn van je gedachten, gevoelens en lichaamssensaties van moment tot moment. Daardoor kun je kiezen bij welke gedachten je actie onderneemt en welke je moet laten zijn voor wat ze zijn. De kern van de training ligt dan ook in het verschil tussen leven op de automatische piloot en leven met open aandacht. Het leert je in je eigen leven met veel meer inzicht te kunnen handelen. Zo kan Mindfulness een manier van leven worden zodat je lichter om kunt gaan met het (soms hectische) leven van alle dag.

Voor wie?
De training is geschikt voor iedereen die kiest om meer bewust in het leven te staan. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mindfulness een gunstig effect kan hebben op o.a. angstverschijnselen, somberte, ziekte, pijnbeleving, stress, slaapproblemen en burn-out.

Werkwijze
Deze Mindfulness Training volgt het wetenschappelijk onderbouwde programma van de grondlegger Jon Kabat-Zinn. De trainer (Diana van der Gaast) is gecertificeerd Mindfulness Trainer en heeft de docentenopleiding bij See Tue Mindfulness gevolgd in 2011. Je leert vooral door zelf te ervaren en we zullen ook onderling de verschillende ervaringen met de andere deelnemers uitwisselen. Het is een praktische training waarmee je goede resultaten kunt boeken als je dagelijks thuis oefent. Als je deelneemt, verbind je je ertoe om gedurende deze training 6 dagen per week drie kwartier per dag te oefenen. Hiervoor krijg je een CD (met meditaties en lichaamsscan) en  een werkboek met informatie en oefeningen mee.

Start
1 x per jaar, datum en locatie volgen nog.
Kosten € 325,- , inclusief CD’s, werkboek en  thee.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u een inschrijfformulier. Een telefonisch intake-gesprek hoort bij de inschrijvingsprocedure. De aanmelding is definitief na ontvangst van het lesgeld op IBAN:  NL05ABNA0510911595, t.n.v. Diana van der Gaast, Vlissingen o.v.v. Mindfulness Training.