Diana van der gaast

Online lessen

Yogaflow Diana van der Gaast

Hatha Yoga

Wekelijkse online Hatha Yoga les op maandagochtend
van 09.00 – 10.15u via een beveiligde Zoom-verbinding.

Data:

  • gratis les op maandag 8 juni 2020
  • 15, 22 en 29 juni, 6 en 13 juli 2020

Betaling:

  • losse les: € 11,00
  • lesblokje van 5 keer: € 50,00
  • aanmelden kan tot zondag 18.00u voor aanvang van de desbetreffende les of start van het lesblok

Hatha Yoga bestaat uit het beoefenen van fysieke houdingen (asana’s), die je geconcentreerd van binnenuit beleeft. Iedere oefening wordt rustig en met aandacht opgebouwd, waarbij de ademhaling ondersteunend werkt. Doordat een houding vanuit gevoel wordt uitgeoefend leer je ook je eigen grens in een beweging aan te voelen. Yoga is niet prestatiegericht, eenieder oefent dan ook binnen zijn eigen mogelijkheden. Het gaat niet om prestatie, maar om acceptatie, d.w.z. het respecteren van je mogelijkheden, maar zeker ook van je beperkingen op dat moment. Dit leidt tot meer lichaamsbewustzijn. Vanuit lichaamsbewustzijn werken we ook naar geestelijk bewustzijn toe. Hiervoor gebruiken we meditatie- en ontspanningsoefeningen. Tijdens een meditatie-oefening gaan we leren waarnemen; het waarnemen van het lichaam, de adem, het denken en de emoties. Uiteindelijk is het doel van yoga om d.m.v. de oefeningen en meditatie te komen tot innerlijke rust.

Deze wekelijkse online Hatha Yoga les ziet er dan als volgt uit:

We beginnen met een korte meditatie/ademhalingsoefening om zo de aandacht naar binnen te keren en in een rustige gemoedstoestand te komen. Daarna volgen de fysieke houdingen. Er zijn staande, zittende en liggende oefeningen, die weer onder te verdelen zijn in strek- en buigoefeningen, omgekeerde houdingen (die bv. goed zijn voor hormonale balans, en ontspannend werken), torsies en balansoefeningen. Zo werkt iedere oefening in op een bepaald gebied van het lichaam. De oefeningen helpen je ook om lichamelijke spanningen kwijt te raken, zodat je daarna dieper kunt ontspannen. Tot slot eindigen we dan ook met een liggende ontspanningsoefening.

Een les duurt 1.15 uur, zodat er genoeg tijd is om aan ieder onderdeel voldoende aandacht te geven. Een Hatha Yoga les bestaat dus uit inspanning, gevolgd door ontspanning. Voordeel van de ochtendlessen is, dat de les nog de hele dag lichamelijk en geestelijk doorwerkt.

Praktisch: na aanmelding ontvang je per mail de Zoomlink en de instructies om in te loggen. Laatste 5 minuten van de les is er gelegenheid om ervaringen te delen en vragen te stellen.

Yogaflow Diana van der Gaast

Restorative Yoga

Wekelijkse online Restorative Yoga les
op maandagochtend van 10.45 – 12.15u.

Data:

  • gratis les op maandag 8 juni 2020
  • 15, 22 en 29 juni, 6 en 13 juli 202

Betaling:

  • losse les: € 14,00
  • lesblokje van 5 keer: € 65,00
  • aanmelden kan tot zondag 18.00u voor aanvang van de desbetreffende les of start van het lesblok

Bij Restorative (herstellende) Yoga ligt de focus op ontspanning en het op zachte wijze, m.b.v. de adem, ‘openen’ van het lichaam. Vooral de gebieden van schouders, rug, bekken en heupen worden in verschillende poses uitgenodigd om te ontspannen. Er wordt gebruik gemaakt van ondersteunende hulpmiddelen zoals kussens en dekens, zodat je een comfortabele houding aan kunt nemen. Je rust soms wel 10 à 15 minuten in een pose zodat je werkelijk tot rust kunt komen.

Restorative Yoga is een yogavorm zonder inspanning. Na de warming up, voeren we voornamelijk liggende poses uit, mede daarom ook geschikt als je slecht ter been bent.  De kussens ondersteunen je in de poses, zodat je optimaal kunt ‘loslaten’. De hele les is een rustmoment van zorgzame aandacht voor jezelf. Restorative Yoga werkt positief op stress gerelateerde klachten, doordat het ’t parasympatische zenuwstelsel activeert.

Naast fysieke voordelen brengt Restorative Yoga een bewustwordingsproces op gang van de lichaam-geest connectie. Dit bevordert zelfkennis en mindfulness, wat leidt tot betere levenskeuzes en meer geluksgevoelens. Het stimuleert geduld, compassie en overgave.
Terwijl we in ons soms jachtige leven maar doorgaan, biedt RY je de mogelijkeheid te vertragen, jezelf zorgzame aandacht te geven en werkelijk tot jezelf te komen.

Voor wie: – als je behoefte hebt aan een wekelijks rustpunt – voor vrouwen in de overgang – als je wilt ervaren hoe het voelt als je je prestatiedrang en de neiging tot jezelf verbeteren loslaat – als je een blessure hebt, chronische pijn of burn-out – als je nieuwsgierig bent naar deze manier van ontspannen  – voor herstel na zwangerschap – als andere vormen van yoga te zwaar voor je zijn.

Praktisch: na aanmelding ontvang je per mail de Zoomlink en de instructies om in te loggen. Laatste 10 minuten van de les is er gelegenheid om ervaringen te delen en vragen te stellen.