Voordelen van Restorative Yoga

Artikel uit: Yoga Nieuwsbrief Vereniging Yogadocenten Nederland | Nummer 3 | 2017

 

yogaflow-restorative yoga


Diana van der Gaast is gespecialiseerd in Restorative Yoga. Voor haar als yogadocente en mindfulnesstrainer kwamen deze 2 disciplines samen in Restorative Yoga, tijdens een retraite op Bali in 2012. Sindsdien geeft zij naast wekelijkse lessen ook workshops en stilteretraites.

 

Restorative Yoga
Restorative Yoga is een Yin-vorm. Alle poses zijn yin, maar niet alle yinposes zijn Restorative Yoga. Bij RY gaat het meer om opening te creëren door middel van ondersteuning, comfort en rust in de pose. Grondlegger is de Indiase yogaleraar B.K.S. Iyengar. Hij gebruikte allerlei props (hulp/steunmiddelen), zoals kussens, blokken, dekens en riemen, om zijn studenten te ondersteunen als ze last hadden van stijfheid of blessures. Later is het verder ontwikkeld door zijn student Judith Hanson Laster die het verspreidde in Amerika.

Uit de naam kun je al herleiden dat een van de uitwerkingen en tevens voordelen, herstel is. RY vraagt geen inspanning. Het is meer een passieve dan actieve yogavorm en door haar meditatieve karakter een beoefening in mindfulness.
Je lichaam wordt in liggende poses ondersteund door kussens en dekens; hierdoor word je uitgenodigd om comfortabel in de pose te zijn, spierspanning los te laten en diep te ontspannen. De poses worden lang aangehouden –soms wel 10 tot 15 minuten-, zodat je van de ‘doe-modus’ over kunt schakelen naar de ‘zijn-modus’. Dit betekent dat er in een les van 1,5 uur ongeveer 3 à 4 poses worden uitgevoerd.

Zachtheid, rust en ontspanning
De aandacht is gericht op ademhaling en lichaamsgewaarwordingen. Door middel van de adem creëer je ruimte in gebieden waar al dan niet spanning voelbaar is.
De overgang van de ene houding in de andere gaat in slow motion, en er wordt tijd besteed aan het voelen van de uitwerking. De hele les is gericht op vertraging, het ontspannen van het lichaam en het verstillen van de geest.

Restorative betekent herstellend. Het herstelt je lichaam van de effecten van dagelijkse en chronische stress.
Deze yogavorm is dan ook met name geschikt bij stressgerelateerde klachten, maar ook bijvoorbeeld ter ondersteuning van vrouwen in de overgang die door hormoonschommelingen flink wat stress kunnen ervaren. Het draagt tevens bij aan herstel van een blessure of ziekte en geeft ondersteuning bij chronische pijn. Dus het vervult een behoefte aan zachtheid, rust en ontspanning.Restorative Yoga twist

Relaxation Response
In de vorige eeuw ontdekte de Amerikaanse dr. Herbert Benson de ‘Relaxation Response’: fysieke veranderingen die onstaan door bewuste ontspanning. Onderstaand vind je de volgens Benson essentiële componenten die de Relaxation Response oproepen. Tussen haakjtes wordt aangegeven hoe zich dat verhoudt tot Restorative Yoga.

  1. Een stille, rustige omgeving (zonder muziek, omdat stilte en rust heilzaam zijn voor een overprikkeld brein).
  2. Een focuspunt (meestentijds op de adem/lichaamsgewaarwordingen, zodat de mind kan verstillen).
  3. Een passieve innerlijke houding ten aanzien van afleidende gedachten (vriendelijk en zonder oordeel steeds weer terugkeren naar je focuspunt d.m.v. verbale instructies van de docent).
  4. Een comfortabele houding aannemen, met gesloten ogen (zorgen voor voldoende ondersteuning en warmte door dekens en kussens).
    Een studiegroep in de Harvard Thorndike Memorials Laboratory voegde de volgende componten toe.
  5. Alle spieren van top tot teen diep ontspannen en ze ontspannen houden (het leidende principe van RY is dat ondersteuning het loslaten van spierspanning creëert. Het lichaam wordt tijdens de asana zodaning ondersteund door o.a. kussens en dekens, dat je je als het ware kan overgeven aan de rust, aan het vertrouwen dat je gesteund wordt, aan de zwaartekracht. Hierdoor kan het lichaamsgewicht helemaal worden toegelaten zonder nog ergens spierspanning vast te hoeven houden).
  6. Deze sessie 10 tot 20 minuten aanhouden (1 pose duurt minimaals 10 minuten, zodat er voldoende tijd is om de spieren te ontspannen, overgave aan de pose en het rusten in het moment).

Bewustwordingsproces
Alle bovengenoemde 6 componenten maken deel uit van een Restorative Yogales. De ontspanningsrespons die hieruit voortvloeit, zorgt voor een lagere hartslag, metabolisme, ademritme en bloeddruk. Het tegenovergestelde effect van een stressreactie.
De Relaxation Response is bewezen effectief te zijn in het behandelen van hoge bloeddruk, hoofdpijn, hartritmestoornissen, PMS, angsten en milde depressie. Dit ontstaat uit het activeren van het parasympatische zenuwstelsel.
RY brengt niet alleen ontspanning teweeg, uiteraard zijn er ook nog de voordelen die de asana’s in iedere vorm van yoga geven, waaronder souplesse en vitaliteit.
Naast fysieke voordelen brengt Restorative Yoga een bewustwordingsproces op gang van de lichaam-geest connectie. Dit bevordert zelfkennis en mindfulness, wat leidt tot betere levenskeuzes en meer geluksgevoelens. Het stimuleert geduld, compassie en overgave.
Terwijl we in ons soms jachtige leven maar doorgaan, biedt RY je de mogelijkeheid te vertragen, jezelf zorgzame aandacht te geven en werkelijk tot jezelf te komen.

Restorative Yoga bevordert geduld, compassie en overgave.

 

Indiase yogaleraar B.K.S. Iyengar is de grondlegger van Restorative Yoga.