> ONLINE PROGRAMMA: VAN GESPANNEN NAAR ONTSPANNEN <
Je kunt je hier aanmelden en direct beginnen!

Hoe ontspan je het best?

Een heleboel prikkels

In onze moderne maatschappij zijn we veel meer onderhevig aan allerlei stressoren (prikkels die ons stress geven) dan in vroeger tijden. Vooral vrouwen hebben veel ballen in de lucht te houden: een gezin of ouders om voor te zorgen, soms een man, sociale contacten onderhouden, werken, hobby’s, sporten, enz. We hebben het best wel druk met van alles en nog wat. Daar komt nog bij dat er door veelvuldig schermgebruik nog eens een heleboel prikkels zijn bijgekomen. Onze hersenen kunnen deze snelle ontwikkeling nauwelijks bijbenen. Ons brein heeft dagelijks rustmomenten nodig om alle informatie te kunnen verwerken en tot rust te komen. Daar komt nog eens bij dat wij vrouwen veel gevoeliger zijn voor stress dan mannen. Dit komt door onze wat complexere hormoonhuishouding. We hebben daarom meer rust nodig om onszelf  in balans te houden.

Stress respons

Toen in de oertijd ons vecht- en vluchtmechanisme ontstond, was dat bedoeld om ons te helpen overleven tijdens gevaarlijke situaties.  Heel hard wegrennen voor een sabeltandtijger bijvoorbeeld, of juist het beest – met alle kracht die beschikbaar kwam door de stressrespons – te lijf gaan. Gelukkig hoeven we nu niet meer op onze hoede te zijn voor gevaarlijke beesten. Maar daarvoor in de plaats zijn er veel andere ‘gevaren’ gekomen. Tenminste, ons zenuwstelsel reageert erop alsof het een gevaar is. Alles wat jij als spannend of gevaarlijk interpreteert, of iets wat jou een gevoel geeft van onder druk staan, daar reageert jouw lichaam op met een stress respons. Er komen dan stresshormonen vrij, die ervoor zorgen dat jij energie hebt om met de situatie om te gaan.

‘Stress is een mobilisatie van kracht om een inspanning te leveren om de situatie het hoofd te bieden.’

Chronische stress

Nu is er niks mis met een beetje stress, want daardoor presteer je over het algemeen veel beter. Het probleem ontstaat wanneer de stress chronisch wordt. Bij ons heeft de stressreactie meer een psychisch-emotionele oorzaak, dan dat er een acute situatie is waarbij we moeten vechten/vluchten. Ons stress-niveau loopt op als je vaak een deadline te halen hebt, als je dagelijks zorgen hebt, als je de hele dag door opveert als er een ‘tingelende’ melding komt dat er een appje of mailtje is binnengekomen, als je relationele problemen hebt, als je de hele dag gehaast van hot naar her vliegt, als je chronisch ziek bent, enz.

Ontprikkelen

Wat is de remedie? Bewust geplande ontspanning. We moeten – en ik houd niet van het woord moeten, maar we kunnen écht niet meer zonder dagelijkse ontspanning in onze moderne maatschappij – tijdig rust nemen om te ontspannen om ons welzijn in acht te nemen.
Je brein en zenuwstelsel hebben rust nodig. Ze krijgen geen rust als je op Facebook aan het scrollen bent of zit te Netflixen. Hiermee houd je je hersenen geprikkeld. We willen juist ont-prikkelen.

Restorative Yoga & Mindfulness methode

Hoe kun je dan het best tot ontspanning komen? Met mijn methode van Restorative Yoga & Mindfulness! Dit zeg ik niet zomaar, want het is wetenschappelijk onderzocht hoe jouw systeem van lichaam en geest het makkelijkst de omschakeling maakt naar rust en herstel. De Amerikaans dr. Herbert Benson ontdekte de Relaxation Response (ontspannings-reactie): fysieke veranderingen die ontstaan door bewuste ontspanning. Het gaat er daarbij om de meest gunstige omstandigheden te creëren zodat ontspanning kan ontstaan. Al deze voorwaarden komen terug in mijn Restorative & Mindfulness methode:

  • Een stille, rustige omgeving
  • Een focuspunt ( de adem of lichaamsgewaarwordingen)
  • Een passieve innerlijke houding, d.w.z. op een mindfulle manier zonder oordeel steeds weer terugkeren naar je focuspunt, ook al raak je veelvuldig afgeleid
  • Een comfortabele houding aannemen met je ogen gesloten (optimaal ondersteund worden zodat je comfortabel en warm ligt in een Restorative pose)
  • Alle spieren van top tot teen ontspannen (dit ontstaat door de comfortabele ondersteuning in de poses)
  • Deze sessie 10 tot 20 minuten aanhouden (en dit kan makkelijk, omdat je comfortabel ligt en niets hoeft te doen tijdens deze passieve yoga)

De ontspanningsrespons die hierdoor ontstaat zorgt voor een lagere hartslag, ademritme en bloeddruk en een goed werkend metabolisme. Het tegenovergestelde van een stressrespons. Je komt weer lekker in je vel te zitten. De Relaxation Response is bewezen effectief te zijn in het behandelen van hoge bloeddruk (die kan leiden tot het verharden van de vaten, een beroerte of hartaanval), hoofdpijn, hartritmestoornissen, PMS, angsten en milde depressie. Hoge bloeddruk kan naast stress o.a. ook door een slecht dieet of een gebrek aan lichaamsbeweging ontstaan.

Bewuste ontspanning kun je in 1 van mijn wekelijkse yogalessen ervaren en ook door middel van mijn online programma. Dan kun je de (ontspannings-) oefeningen doen in je eigen vertrouwde thuisomgeving, op een tijdstip dat jou het beste uitkomt.

Ik wens je een hele fijne dag met veel ontspanningsmomenten.

.

Auteur

Diana heeft al 20 jaar ervaring in het geven van verschillende Yoga lessen.
De laatste jaren heeft zij zich gespecialiseerd in Restorative Yoga waarin meditatie de rode draad is.

Workshops & retraites

Online programma
Van gespannen naar ontspannen

menu